Ouderbetrokkenheid
Op onze school vinden we ouderbetrokkenheid van groot belang. Kinderen van ouders die betrokken zijn bij het leren en ontwikkelen van hun kind, komen meer tot bloei dan kinderen van ouders die deze betrokkenheid niet tonen.
Wat betekent ouderbetrokkenheid?
Ouderbetrokkenheid betekent dat ouders en school vanuit gelijkwaardigheid goed samenwerken. De samenwerking is gericht op de ontwikkeling van uw kind. We willen dat elk kind tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling komt.
Waaruit bestaat ouderbetrokkenheid?
- Betrokkenheid op de school als (waarden-gemeenschap):
De school is er niet alleen voor een individueel kind, maar voor alle leerlingen. Het is een gemeenschap van kinderen, ouders en andere volwassenen. Professionals, ouders en kinderen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin kinderen (individueel en als groep) zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit kan alleen wanneer er binnen die gemeenschap waarden en normen zijn bepaald, gedeeld en worden nageleefd.
- Betrokkenheid op de ontwikkeling van het eigen kind: de educatieve driehoek:
U heeft als ouder(s) kennis van de ontwikkeling en leerprocessen van uw kind. Vanuit die rol bent u in de educatieve driehoek betrokken. In de educatieve driehoek tussen kind, ouder en leraar is iedereen gelijkwaardig op basis van erkende ongelijkheid.
- Thuisbetrokkenheid: het faciliteren en stimuleren van de ontwikkeling thuis
U stimuleert uw kind in de thuissituatie bij de ontwikkeling. Indien gewenst, adviseert de school hierbij.
Met ouders kom je verder
Een goede samenwerking met ouders is voor ons, maar vooral voor de ontwikkeling van uw kind van groot belang.
Vanuit de pedagogische driehoek: kind -school -ouder zijn we altijd op zoek naar samenwerking in de begeleiding van en het onderwijs aan de kinderen. Uiteraard ieder vanuit een eigen deskundigheid en vanuit een eigen verantwoordelijkheid.
Steeds meer wordt duidelijk dat ouderbetrokkenheid bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen. We zijn er van overtuigd dat een goede en respectvolle samenwerking tussen school en ouders een postieve invloed heeft op het leren en het welbevinden van uw kind.
Gedurende het schooljaar zijn er verschillende geplande contactmomenten.
- De startavond met ouders in de groep
- Het entree- of startgesprek met ouder - kind- leraar
- Het voortgangsgesprek
Daarnaast is het altijd mogelijk om een gesprek aan te vragen.